Aankomst Mpigi - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Mpigi2019 - WaarBenJij.nu Aankomst Mpigi - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Mpigi2019 - WaarBenJij.nu

Aankomst Mpigi

13 Augustus 2019 | Oeganda, Mpigi

Hallo allemaal!

Eindelijk was het dan 9 augustus en konden we vertrekken naar Oeganda! We moesten erg vroeg opstaan en werden om 5 uur verwacht op het station. Hier hebben we afscheid genomen van iedereen en we hebben de trein van half 6 genomen richting Schiphol. Met het vliegtuig via Istanbul en Rwanda arriveerden wij om 03:45 uur (plaatselijke tijd) in Entebbe. Helaas geen Philomena en Martin te bekennen die ons zouden ophalen. Ze reageerden ook niet op de telefoon. Na meer dan een uur wachten, kwam eindelijk Martin naar ons toe en vertelde ons dat ze sliepen in de auto. Ze stonden op de parkeerplaats, dus we hadden ze helaas niet kunnen zien. Omdat het al ochtend was (maar nog wel donker), gingen we niet meer naar het Guest House, maar direct door naar het project in Mpigi. De rit duurde meer dan 2 uur, dus iedereen dommelde wat in slaap maar echt slapen kwam er niet van vanwege de situatie in het verkeer. Eindelijk rond 7 uur veilig aangekomen op het project. De jeugd dook meteen het bed in om een paar uur te slapen, maar de leiding moest meteen al over het project lopen voor een algemene uitleg.
Rond 11 uur kregen we het officiele welkom van de school en daarna zijn we naar onze slaapkamers gegaan om de bedden klaar te maken. ’S Middags rustig bijkomen en een beetje acclimatiseren. Janneke, Wilma en Henk gingen met Philomena mee naar Kampala (hoofdstad) om geld te wisselen en boodschappen te doen. Ze vertrokken om 3 uur ’s middags en het zou enkele uren duren. Ze werden dus rond 6-7 uur terug verwacht. Echter, door een enorme drukte en chaotisch verkeer in de enorm grote stad, kwamen ze pas aan om 12 uur ’s nachts! We hadden nog geen telefoonkaarten geregeld, dus er was geen contact naar de rest van de groep. Verhalen van boda boda’s waarop ze zelfs geiten vervoerd werden. Ze wisten niet dat er zo veel mensen tegelijk op een motor konden zitten. Een ervaring die niet is uit te leggen wanneer je het niet meemaakt volgens hen!

Zondag
’S Ochtends om 8 uur stonden we op om ons klaar te maken voor de kerkdienst. Deze zou rond 10 uur beginnen en het was 10 minuten lopen volgens de school. Vanwege omstandigheden vertrokken we pas om 10 uur. Daarbij bleek het dat het niet 10 minuten, maar een half uur lopen was! We kwamen daar dus pas om half elf aan. De kerkdienst begon pas toen wij binnenkwamen. Iedereen had dus op ons gewacht. De kerkdienst was zoals verwacht heel veel zingen en swingen op de afrikaanse manier. De preek duurde wel een uur met veel Halelujah-geroep er tussendoor. Bij de preek moesten we regelmatig iets zeggen tegen onze buren zoals ‘I’m a child of God’. Op een gegeven moment werden we als groep naar voren geroepen en moesten we een lied zingen. Het werd ‘Lees je bijbel bid elke dag’ en ‘Dit is de dag’. Het was heel handig dat we deze liedjes in meerdere talen konden zingen zodat de plaatselijke bevolking het ook begreep. Terug naar het project langs de markt gelopen om eten te kopen. ’S Middags hebben we niet heel veel gedaan. We kregen te horen dat we de volgende dag zouden beginnen met het bouwen op het project. Hierover volgende keer meer!

Groeten namens iedereen!

Weeraba!

Henk en Gerco

• 13 Augustus 2019 - 15:55

Lukasdeboer:

Wow, mooi en dus ook erg druk, swingend en langdurend. Veel plezier.

• 13 Augustus 2019 - 15:55

Tineke De Haan:

Heel veel succes...ik ga jullie zeker volgen

• 13 Augustus 2019 - 15:58

Carla:

Hallo allemaal, lieve Gerco,
    Wát een verhaal over de reis en de eerste dag!! Totaal anders dan jullie hadden afgesproken en verwacht. Gelukkig uiteindelijk goed gekomen. Echt een Afrikaanse ervaring! Wat zullen jullie moe geweest zijn toen je aankwam.
    Zo’n kerkdienst moeten we in Trinitas ook maar eens doen!

• 13 Augustus 2019 - 16:30

Hanneke Henneveld:

Hallo allemaal
    Wat een avontuur! Fijn om jullie verhaal te lezen.

• 13 Augustus 2019 - 16:45

Simone:

Goed om jullie eerste blog te lezen! Nu dus al een enorm indrukwekkende reis.
    Succes met het bouwen!

• 13 Augustus 2019 - 17:11

Lucia Den Daas:

Wat al een belevenissen, prachtig. In Indonesië spreken ze over: "Een klein kwartiertje" , maar in Nederlandse begrippen is dat 30 minuten of soms 1.5 uur

• 13 Augustus 2019 - 17:37

Jelte Veld:

Wat leuk om te lezen hoe jullie ervaringen zijn. We zijn onder de indruk. En straks aan het werk! Benieuwd naar die ervaringen.

• 13 Augustus 2019 - 17:46

Lidy Torenbeek:

Mooi om te lezen wat jullie de eerste dagen hebben gedaan! We kijken uit naar het volgende verhaal!
    Veel liefs!

• 13 Augustus 2019 - 17:51

Nienke:

Lieve Gerco en Marieke, fijn om iets van jullie te horen! Het klinkt alsof jullie een erg hectische reis achter de rug hebben, nu maar even bijkomen dus. Heel veel succes met bouwen en vooral heel veel plezier!
    Liefs van mij

• 13 Augustus 2019 - 18:46

Ankie:

Bedankt voor de update. Wat een avonturen :-).

• 13 Augustus 2019 - 18:51

Oma Hankel:

Wat fijn dat alles goed is gegaan. Wat een mooie ervaringen doen jullie op. Nog een hele fijne tijd gewenst. Groetjes Pake en Oma Hankel.

• 13 Augustus 2019 - 19:32

Remy:

Leuk jullie avonturen te lezen. Voor nu dus bij alles een paar uurtjes extra rekening houden, haha! Veel succes komende dagen...

• 13 Augustus 2019 - 19:42

Gea Paulusma:

Hoi allemaal,
    Wat mooi om te lezen hoe het met jullie gaat!
    Wat zullen jullie moe geweest zijn nadat jullie aankwamen.
    Ben benieuwd naar de foto’s en de verdere verhalen.
    Dikke tût voor Jelmer

• 13 Augustus 2019 - 19:46

Gery:

Lieve allemaal, bedankt voor jullie verslag! Fijn om van jullie te horen

• 13 Augustus 2019 - 19:48

Gery:

Eerste dagen al heel wat beleefd! Succes, plezier, lieve groet

• 13 Augustus 2019 - 19:56

Pieterjan:

Blij met jullie eerste verslag! Voorzichtig pootje baden is er dus niet bij, jullie duiken direct in het diepe Afrika!

• 13 Augustus 2019 - 21:24

Claire Duyff:

Fijn om te horen dat jullie aangekomen zijn. Leuk dat ik het kan volgen hierop, nog succes met bouwen. De groetjes aan Anna en Melody

• 14 Augustus 2019 - 05:23

Heiig En Mem:

Wat een ervaring wat een andere wereld straks heel mooie verhalen we zien er nu al naar uit groetjes voor allemaal

• 14 Augustus 2019 - 08:38

Alexander Bosma:

Mooi om deze eerste Afrikaanse verhalen te lezen. Heel veel succes daar. Groet, Alexander

• 14 Augustus 2019 - 16:34

Klaske:

Al heel wat indrukken opgedaan, meteen meegezogen in het Afrikaanse leven..
    Mee gaan met de stroom en geniet.
    Een ervaring om niet re vergeten..

• 16 Augustus 2019 - 17:20

Dick Kleinhesselink:

Beste allemaal,
    ik las tot nu toe de reisdag-verslag 3 en 2. In de verkeerde volgorde dus! Sorry.
    En nu de eerste dag.
    - ja, zo'n typische ervaring van niet worden opgevangen bij aankomst op het vliegveld. En de moeite en tijd die het vergt om geld gewisseld te krijgen en een werkend internet.
    - Mooi zo'n kerkdienst waar je gerust laat kunt aankomen en toch op tijd komen. En een tip van mij voor de 'leiding': wees erop voorbereid dat men je aanstaande zondag ( een uurtje voordat de kerk begint) vraagt om een de preek te gaan houden of een gebed uit te spreken. Zoiets kan zomaar worden gedaan.
    Groeten en veel werkgenot met elkaar. Laat je maar onderdompelen in het lokale leven.
    Blijf gezegend.
    Dick K / Heerenveen.