Reisverslag 19/20-08-2019 - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Mpigi2019 - WaarBenJij.nu Reisverslag 19/20-08-2019 - Reisverslag uit Mpigi, Oeganda van Mpigi2019 - WaarBenJij.nu

Reisverslag 19/20-08-2019

Door: Harm Jan en Jelmer

22 Augustus 2019 | Oeganda, Mpigi

19/20 augustus

19 augustus: De dag begon zoals gewoonlijk weer vroeg, na het ontbijt hebben we onze rugtassen gepakt met voedselpakketten voor de families en waren de matrassen verdeeld. We hadden in totaal 10 matrassen en voedselpakketten verdeeld over 14 mensen. Toen zijn we met z’n allen op pad gegaan. We kwamen bij een gezin aan wat veel indruk op ons maakte, hier woonde een gezin van 7 mensen waarvan 1 blinde jongen en een metale en fysieke gehandicapte jongen in het gezin zitten. Dat was erg heftig...
Toen bereikte we na een lange wandel door mooie natuur het Victoria meer, daar hebben we geluncht en water gedronken. Ook hebben we aanschouwd hoe vissen die net waren gevangen gewogen werden en ter plekke gelijk verhandeld. Toen zijn we van het Victoria meer weer op pad gegaan en naar de laatste gezinnen gegaan. 10 minuten na vertrek vanaf het Victoria meer voelde Abner en Douwe zich niet zo lekker en zijn met een boda boda terug naar de school gegaan. De over gebleven groep had te weinig water mee en had bij een winkeltje flesjes water gekocht. Vanaf daar hebben we de bezoekjes afgerond en waren we weer terug op de school. Terug op de school ging het alweer veel beter met Abner en Douwe, de reden waarom ze eerder weggingen was omdat het water op was. De rest van de dag hebben we vooral veel uitgerust voor de volgende dag.
20 augustus: de dag begon zoals gewoonlijk weer heel vroeg en waren we begonnen aan onze laatste bouwdag. Eenmaal bezig merkte we dat het erg zwaar was, de zon was heel fel en we hadden weinig puf. Het warme weer liet het werk niet toe... We hebben de rest van de dag onze was gedaan en lekker opgefrist en spelletjes gedaan met de overgebleven studenten. Ook waren we begonnen met de voorbereidingen voor 21 augustus, voor de 2e dag naar de gezinnen. De rest van de dag hebben we het rustig aangedaan.
Met hartelijke groeten,

Harm Jan Holwerda en Jelmer Paulusma!

• 22 Augustus 2019 - 20:33

Gery:

Hey HarmJan en Jelmer bedankt voor jullie update!!Fijn om van jullie te horen.
    Wat mooi dat jullie spullen en eten mochten brengen bij de gezinnen, ook heftig/ indrukwekkend zo te lezen.
    Geniet van jullie safari avontuur , van het mooie land.
    Dikke tût !

• 22 Augustus 2019 - 20:37

Hanneke:

Bedankt voor de update. Zijn jullie ver genoeg gekomen met het bouwen?
    Wat vonden de gezinnen van de matrassen en andere spullen?
    We zien uit naar jullie verhalen.
    Groeten uit Heerenveen

• 22 Augustus 2019 - 21:14

Gea:

Bedankt voor jullie mooie verhaal jongens!! Wat een verhaal weer!! En fijn om te lezen wat jullie allemaal doen. Hoe vervoerden jullie die matrassen?
    Erg indrukwekkend, maar ze zijn vast dankbaar voor alle spullen die ze van jullie krijgen.
    Geniet nog maar even van jullie laatste dagen op safari. Hoe was de goodbye party?
    Een dikke tût van ons!
    En tot gauw

• 22 Augustus 2019 - 22:06

Sjoerd En Jannie:

Alweer een prachtig verslag van jullie belevenissen
    Wat fijn dat we zo goed op de hoogte worden gehouden. Wat zullen die mensen nu lekker kunnen slapen. Fantastisch. We zijn erg benieuwd naar jullie verhalen. Heel veel plezier tijdens de safari reis toegewenst. Tot maandag.

• 22 Augustus 2019 - 22:18

Jelle Visser:

Hallo Harm -Jan en Jelmer

Wat hebben jullie een mooi verslag geschreven over jullie belevenissen in Uganda.
    En wat doen jullie goed werk. En dat in die hitte. Denk ook goed aan jezelf. Dit is een
    ervaring die je leven lang bij zal blijven denk ik. Nog een paar mooie dagen en dan
    hopelijk weer gezond en wel terug naar/ in Heerenveen.
    Groet Jelle

• 22 Augustus 2019 - 22:35

Oma Hankel:

Weer een leuk verslag. Nog maar even genieten van alles om jullie heen. Nog fijne dagen gewenst.

• 22 Augustus 2019 - 23:18

Lidy :

Weer fijn om jullie belevenissen te lezen. Voor morgen en overmorgen fijjne dagen in het National Park Queen Elizabeth gewenst! Dat wordt vast weer een bijzondere ervaring bovenop alle andere bijzondere ervaringen.

• 23 Augustus 2019 - 10:41

K Van Der Laag:

Fijn dat we weer op de hoogte zijn door jullie up-date
    over de laatste dagen. De warmte heeft jullie behoorlijk
    parten gespeeld. Fijn dat jullie toch veel voor de mensen
    daar konden betekenen. Nog een hele fijne safari met
    elkaar en een hele goede terugreis naar Nederland.
    Hartelijke groeten en liefs van pake Klaas en beppe Annie

• 23 Augustus 2019 - 10:59

Dick Kleinhesselink:

Beste allemaal, bedankt voor het mooie verslag van deze 2 dagen, waarbij mentale en emotionele zaken aan de orde komen. Armoede, handicaps in zo'n gezin, en daarmee waarschijnlijk generatie-lange achterstanden en weinig toekomstverwachtingen. Het is een realiteit die we in ons NL-maatschappij bijna meer kennen. En bij jullie in de groep vermoeidheid, té weinig water meegenomen, en té warm om zwaar werk te doen. Ongewoon dus. Goed ook om te ervaren waarmee de lokale bevolking mee te kampen heeft.
    Ik heb jullie nu een week gevolgd. Morgen ga ik (gaan we) nog een weekje op vakantie en lees ik geen blogs meer. Sterkte met alles en tot ziens terug in Heerenveen. Groeten / Dick K.

• 23 Augustus 2019 - 16:52

Judith - Livingstone:

Hoi beste reizigers,
    Wat een bijzonder verslag zeg! Mooi dat jullie zo hebben kunnen zien hoe de mensen in de omgeving van de school wonen en gaaf dat jullie dingen hebben uit gedeeld. Goed dat jullie ook even jullie rust hebben gepakt. En... Al bijna op 'safari'?
    Een hartelijke groet,
    Sula Bulungi,
    vanuit een (ook zonnig en warm) Nederland

• 24 Augustus 2019 - 09:28

Jelte En Alie Veld:

Weer zo’n bijzonder en mooi verhaal. Jullie maken heel wat mee en zullen dit denken wij nooit vergeten. Alvast een fijne en goede reis naar huis. Pake Jelte en beppe Alie Veld